Sähköautojen latauspisteiden hankkiminen tulee taloyhtiöissä ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun yksi tai useampi osakas kiinnostuu hybridi- tai sähköauton hankinnasta. Myös vantaalaisessa Asunto Oy Rautaluhdissa ryhdyttiin edistämään latausasiaa, kun yhtiössä asuva Heikki Ikonen kiinnostui puolitoista vuotta sitten hybridiauton hankinnasta ja esitti taloyhtiönsä hallitukselle sähköautojen latausaseman hankintaa.
Hallitus innostui, ja Ikonen sai tehtäväkseen selvittää vaihtoehtoja tarkemmin. Muutama latausasematoimittaja kävi myös esittelemässä tuotteitaan asukkaille.
– Ensimmäisessä yhtiökokouksessa asia ei herättänyt suurta innostusta ja se jätettiin vuodeksi hautumaan. Seuraavassa yhtiökokouksessa asenne oli kuitenkin positiivisempi, ja latausaseman nähtiin nostavan taloyhtiön arvoa. Kokouksessa sovittiin yksimielisesti, että hankintaa voidaan lähteä edistämään, Ikonen muistelee.
Latausaseman nähtiin nostavan taloyhtiön arvoa.
Ikonen perehtyi markkinoiden tarjontaan, mutta useimmat toimijat tarjosivat latausasemia laajalla palvelukokonaisuudella. Paketit sisälsivät esimerkiksi asennuksen, ylläpitopalvelun ja laskutuspalvelun. Hintalappu oli sen mukainen.
– Halusimme pelkän yksinkertaisen latausaseman ilman palveluita ja tagitunnistuksia. Latausaseman sähkönkäyttötiedot ja sähkön laskutuksen taloyhtiö päätti hoitaa omatoimisesti. Tutustuin myös sähköautoilun edelläkävijämaiden, Ison-Britannian, Saksan ja Hollannin tarjontaan. Sopiva latausasema tilattiin keväällä Isosta-Britanniasta, Ikonen kertoo.
Valittu laite on helppo huoltaa ja tarvittaessa korjata. Asemassa on kaksi latauspistettä, joten sillä voi samanaikaisesti ladata kahta autoa. Hintaa laitteelle tuli postikuluineen noin 1 400 euroa.
Helppo asennustyö
Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Mikko Soro kertoo latausaseman asentamisen onnistuneen helposti, sillä Rautaluhdin sähköjärjestelmä oli laitettu muutama vuosi sitten tehdyn linjasaneerauksen yhteydessä uusiksi. Siihen ei tarvinnutkaan tehdä muutoksia.
Sähkötöitä helpotti osaltaan se, että latausasema saatiin sijoitettua lähelle sähkökeskusta, toisen asuinrakennuksen päähän. Voimavirtaa varten piti vetää vain 5–6 metriä uutta sähkökaapelia talon sisätilojen läpi.
Latauspiste on täyttänyt sille asetetut odotukset.
– Luottosähkömiehemme asensi latausaseman kaapelointeineen yhdessä työpäivässä. Asennustyö ja -tarvikkeet kustansivat 840 euroa, eli investoinnin kokonaishinta oli alle 2 250 euroa. Hintaan sisältyivät myös latauspisteiden kulutusmittarit, jotka asennettiin sähkökaappiin, Soro sanoo.
Latauspisteitä voidaan hankkia lisää, jos sähköautot taloyhtiössä yleistyvät. Toisen talon päätyyn voidaan vaivattomasti asentaa toinen kahden pisteen latausasema.
– Periaatteessa myös kaikille taloyhtiön autopaikoille voidaan asentaa latauspisteet, mutta se edellyttää maakaapelin vetämistä 15 metrin verran. Olisi ollut hyvä, kun putki- ja sähköremontin yhteydessä tehtyyn kaivantoon olisi aikanaan hoksattu vetää putki kaapelia varten, Soro harmittelee.
Hyvä pohjatyö kannattaa
Uuden latausaseman hankinta- ja ylläpitokulut kustantaa taloyhtiö. Latauspisteen käyttöönsä saanut asukas maksaa kuluttamansa sähkön. Taloyhtiö laskuttaa sähköstä 1–2 kertaa vuodessa. Ikonen arvioi, että auton päivittäisestä lataamisesta tulee hänelle noin 15–20 euron kulut kuukaudessa.
Ikosen ja Soron mielestä latausaseman hankintaprosessi oli kaikkinensa kivuton ja latauspiste on täyttänyt sille asetetut odotukset. Hankintavaiheessa eniten aikaa ja vaivaa kului lataustekniikkaan ja erilaisiin laitemalleihin tutustumiseen. Miehet suosittelevatkin latausaseman hankinnasta kiinnostuneita tekemään pohjatyön huolella.
– Tutki markkinoita, kysy rohkeasti muiden käyttökokemuksia ja selvitä muiden asukkaiden kiinnostus asiaan. Kun olet perehtynyt asiaan kunnolla, esitä ehdotuksesi rohkeasti taloyhtiölle, Ikonen opastaa.