“Tiivistä ja toista, innosta, kannusta ja kuuntele. Luo edellytykset menestykselle. Näistä koostuu johtajan tehtävänkuva.
Kaiken perusta on kommunikointi. Johtaja on aivan kuin media. Hänen on viestittävä henkilöstölle jatkuvasti, mitä tavoitellaan, mitä se edellyttää ja pitäisikö jotain tehdä toisin.
Palautteen antaminen on keskeistä. Tärkeää on sekä positiivinen palaute osana kannustamista että kehittämisen näkökulma. Kun aloitin Ilmarisen toimitusjohtajana, henkilöstö sai luottamuksellisesti kirjoittaa, mikä yrityksessä on hyvää ja mitä pitäisi muuttaa.
Johtaja antaa kasvot yrityskuvalle, hän rakentaa luottamusta yritystä kohtaan. Ja vaikeissa paikoissa on laitettava itsensä likoon. On oltava etulinjassa, kun lähiesimiehet tarvitsevat tukea esimerkiksi tilanteessa, jossa tuohtunut asiakas uhkaa lähteä kilpailijalle.
Sama kommunikaation tärkeys pätee myös taloyhtiön toimintaan. Lähes jokaisessa taloyhtiössä on tämän suhteen parantamisen varaa.
Taloyhtiön johtamiseen voisi ottaa muitakin elementtejä yritysmaailmasta. Yksi tällainen ovat arvot. Suositukset velvoittavat taloyhtiöitä laatimaan pitkän aikavälin strategian, mutta osakkaiden ja asukkaiden kannattaisi miettiä yhdessä myös taloyhtiön arvot. Mikä on yhteinen visio eli millaisen taloyhtiön haluamme rakentaa? Yksi taloyhtiö voi päätyä painottamaan kestävää kehitystä, toinen ehkä asumisen helppoutta. Pohdinta kannattaa. Yhteinen visio ja arvot helpottavat ja nopeuttavat huomattavasti päätöksentekoa.”
Kuka?
Timo Ritakallio on OP Ryhmän pääjohtaja.
- Koulutukseltaan tekniikan tohtori, oikeustieteiden maisteri, MBA.
- Aiemmin Ilmarisen toimitusjohtaja ja varatoimitusjohtaja, Ennen pääjohtajuutta on toiminut OP Ryhmässä eri johtotehtävissä.
- Luottamustehtäviä Outotecin hallituksen varapuheenjohtaja, Suomen olympiakomitean puheenjohtaja.
- Asuu Helsingissä pientaloalueella.
- Harrastaa suunnistusta, tennistä ja golfia.