Postilla on kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa noin 2 000 pakettiautomaattia. Näitä automaatteja kutsuttiin aiemmin SmartPost-automaateiksi, mutta nykyisin käytetään nimitystä Postin automaatti tai pakettiautomaatti. Automaattiin voi vastaanottaa paketteja verkkokaupoista, lukuun ottamatta ruokalähetyksiä. Automaatista voi myös lähettää paketteja sekä verkkokauppojen palautuksia.
Postilla on myös lähes 400 yksityistä pakettiautomaattia, jotka ovat sijoitettuina taloyhtiön tai yrityksen tiloihin. Ne toimivat samoin kuin julkisten tilojen automaatit, mutta automaattia voivat käyttää vain kyseisen taloyhtiön asukkaat tai yrityksen työntekijät.
Tällä hetkellä Posti ei laajenna yksityisten automaattien verkostoa muualle kuin taloyhtiöihin, joiden kanssa asiasta on jo aiemmin sovittu. Postin tarkoitus on sen sijaan kehittää julkisten automaattien verkostoa.
– Keskitymme julkisen automaattiverkoston kyvykkyyteen, kertoo Postin palvelupisteverkoston operatiivisesta toiminnasta vastaava Anu Björn.
Posti kuitenkin jatkaa pakettiautomaattipalvelua jo asennetuissa yksityisissä automaateissa. Jos automaattiin on saapumassa tai siitä on lähtemässä lähetyksiä, paketit noudetaan ja jaetaan kerran arkipäivässä.
Keskitymme julkisen automaattiverkoston kyvykkyyteen.
Postin palvelupisteverkoston operatiivisesta toiminnasta vastaava Anu Björn
Taloyhtiön pakettiautomaatti toimi vaihtelevasti
Asunto Oy Keravan Tervapaanun hallituksen puheenjohtaja Henri Rantanen tilaa usein verkosta, joten hän hyödyntää taloyhtiön rappukäytävän kellaritilassa sijaitsevaa Postin automaattia paljon.
– On kätevämpää mennä hissillä alas ja noutaa paketti kuin pukea ulkovaatteet päälle ja lähteä hakemaan sitä kauempaa, Rantanen sanoo.
Pakettiautomaatin käyttäminen on sujunut Rantaselta vaivattomasti, mutta taloyhtiössä on myös kärsitty jakeluhäiriöistä. Hallituksen puheenjohtaja arvioi, että 30-40 prosenttia taloyhtiön pakettiautomaattiin tilatuista lähetyksistä on mennyt johonkin julkiseen automaattiin. Lisäksi ilmoitus paketin saapumisesta ei ole aina tullut.
– Asukkaat ovat kertoneet näistä, ja me olemme reklamoineet Postille.
On kätevämpää mennä hissillä alas ja noutaa paketti kuin pukea ulkovaatteet päälle ja lähteä hakemaan sitä kauempaa.
Rantanen muutti taloyhtiöön noin neljä vuotta sitten. Automaatti oli asennettu ennen sitä. Vuosi sitten Posti vaihtoi taloyhtiön automaatin toisenlaiseen. Uusi automaatti näyttää entistä automaattia uudemmalta, lukot ovat erilaiset, ja nykyinen mahdollistaa myös pakettien lähettämisen taloyhtiöstä.
Automaatin vaihtamisen jälkeen paketit ja saapumisilmoitukset ovat tulleet paremmin perille.
– Mutta edelleen asukkaat ovat valittaneet muualle menneistä lähetyksistä.
Rantanen puhui asiasta postinkantajan kanssa.
– Postinkantaja kertoi, että automaatti ei ole ollut täynnä kuin muutaman kerran joulun alla, joten se ei ole syynä, miksi paketit eivät ole joka kerta löytäneet taloyhtiön automaattiin.
Rantanen pitää Postin uutta linjausta olla myymättä uusia pakettiautomaatteja yllättävänä mutta ymmärrettävänä.
Paketit eivät ole joka kerta löytäneet taloyhtiön automaattiin.
Rantasen mielestä oma pakettiautomaatti taloyhtiössä on lisännyt asumisviihtyvyyttä. Kaikki Tervapaanun asukkaat eivät kuitenkaan ajattele samoin. He, jotka eivät tilaa netistä mitään, eivät haluaisi maksaa palvelusta osana yhtiövastiketta.
Postin mukaan pakettiautomaatin hinta kuukaudessa on toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen mukaan tavallisesti alvittomana hieman alle 70 euroa per taloyhtiö, mutta hinnoissa on vaihtelevuutta riippuen sopimuksesta.
Lue myös: Taloyhtiön komposti tarvitsee yhteiset pelisäännöt