Taloyhtiöissä on pian entistä useammin pakko asentaa latausvalmius sähköautoille

Kirjoittanut Merilla Kivineva 20.10.2020
Ensi keväästä alkaen suuren korjaushankkeen yhteydessä on pakko asentaa latausvalmius sähköautoille, jos talossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa.

Taloyhtiöt velvoitetaan lisäämään sähköautojen latausmahdollisuuksia. Ensi keväästä alkaen suuren korjaushankkeen yhteydessä on pakko asentaa latausvalmius, jos talossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa ja remontti ulottuu pysäköintialueelle.

Eduskunta on hyväksynyt lain, joka velvoittaa taloyhtiöt varautumaan sähköautoilun kasvuun.

Suuren korjaushankkeen yhteydessä on ensi keväästä alkaen pakko asentaa latausvalmius sähköautoille, jos taloyhtiössä on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa ja korjauksessa remontoidaan myös pysäköintialuetta tai sen sähköjä. Lain valmistelussa tällaisten suurten korjausten esimerkkinä on käytetty remontteja, jotka sisältävät julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen.

Latauspistevalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan asentaa sähköauton latauspiste myöhemmin. Velvoitetta varsinaisen latauspisteen asentamiseen ei ole, vaan siitä päättää taloyhtiö.

Laki kasvattaa remontin hintalappua

Laki pohjaa EU-direktiiviin, mutta Suomessa laista säädettiin direktiiviä tiukempi. Isännöintiliitto kritisoi lain tiukkuutta, joka ei ota huomioon pienten taloyhtiöiden erityispiirteitä. Pienet taloyhtiöt kärsivät jo nyt remonttirahoituksen ongelmista ja niiden on vaikeampi saada taloyhtiölainaa.

– Nyt niiden täytyy välttämättömien korjausten lisäksi asentaa latausvalmius sähköautoille eli remontin hintalappu kasvaa, Isännöintiliiton lakiasiantuntija Laura Lithenius sanoo.

Lain asettamia tiukkoja velvoitteita perustellaan Suomen hiilineutraaliustavoitteilla. Sekä Isännöintiliitto että Kiinteistöliitto ovat kuitenkin ilmaisseet huolensa siitä, että velvoite latausvalmiuteen itse asiassa syö taloyhtiöiden mahdollisuuksia parantaa energiatehokkuutta muilla, mahdollisesti tehokkaammilla tavoilla.

– Taloyhtiöissä voitaisiin tehdä paljon nykyistä enemmän energiatehokkuustoimia. Erilaiset kannustimet esimerkiksi energiaremontteihin olisivat tärkeitä. Nyt velvoitetaan latauspistevalmiuteen ja se voi tarkoittaa, ettei muita, mahdollisesti tehokkaampia energiansäästöratkaisuja ole varaa toteuttaa, Lithenius huomauttaa.

Isännöintiliitto on jo aiemmin kritisoinut lain tiukkuutta siitä, ettei se ota huomioon alueellisia eroja. Sähköautot lisääntyvät etenkin kasvukeskuksissa ja pääkaupunkiseudulla, mutta uusi laki velvoittaa myös syrjäseutujen taloyhtiöt varautumaan sähköautoiluun.

Laki tulee voimaan niin pian kuin mahdollista. Taloyhtiöiden osalta velvoitteita sovelletaan hankkeisiin, joita koskevat lupahakemukset tulevat vireille 11.3.2021 alkaen.

Valtio kannustaa sähköautojen latauspisteiden hankkimiseen tarjoamalla avustusta. Avustusta jakaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA.

Lue myös: Sähköautojen latauspisteiden hankintatuki kiinnostaa taloyhtiöissä – eniten hakemuksia pääkaupunkiseudulta

Lue myös: Vantaalaisyhtiö hankki vaivattomat latauspisteet sähköautoille – eniten aikaa kului laitteiden vertailuun

Lue myös: Näin onnistuu sähköauton latauspisteen hankinta omalle autopaikalle

Aiheesta muualla:

Helsingin Sanomat: Eduskunta hyväksyi pitkään valmistellun lain sähkö­autojen lataus­pisteistä – oppositio piti velvoitteita yhä liian kovina

Merilla Kivineva

Kirjoittaja: Merilla Kivineva

Merilla Kivineva työskenteli Isännöintiliitossa viestinnän asiantuntijana marraskuuhun 2021.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Merilla Kivineva →

Päivitetty 22.10.2020 Päivitetty 21.10.: Tarkennettu Isännöintiliiton tiedotteen pohjalta tietoa siitä, millaisissa remonteissa velvoitetta sovelletaan. Velvoitetta sovelletaan, kun remontti ulottuu pysäköintialueelle, ei missä tahansa suuressa remontissa.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Sähköautot