Kerrostalojen julkisivua peittävät mainoslakanat ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana yleistyneet Suomessa vauhdilla. Osasyynä on höllentynyt lainsäädäntö, sillä vielä kymmenisen vuotta sitten julkisivumainokset tarvitsivat muun muassa Helsingissä erillisen luvan rakennusvirastolta.
Vielä kymmenisen vuotta sitten julkisivumainokset tarvitsivat muun muassa Helsingissä erillisen luvan rakennusvirastolta.
Julkisivumainontaprojektin onnistuminen edellyttää tiivistä yhteistyötä taloyhtiön hallituksen, isännöitsijän, urakoitsijan ja mainostilan tarjoajan välillä.
Päätöksen mainostilan vuokraamisesta tekevät ensisijaisesti osakkaat yhtiökokouksessa hallituksen esityksestä. Jos kyse on saneerauskohteesta, seuraavaksi haetaan projektille urakoitsijan suostumus, sillä urakoitsija vastaa telineiden kunnosta ja turvallisuudesta. Lopuksi päätetään yhdessä, miten mainostuotto jaetaan.
– Urakoitsija voi esimerkiksi ilmoittaa haluavansa kolmasosan tuotosta, isännöitsijä Pertti Nenonen Isännöitsijäpalvelu Oy:stä sanoo.
Nenosella on kokemusta Helsingin Taka-Töölössä, Mannerheimintien varrella sijaitsevan kerrostalokiinteistön julkisivumainontahankkeesta. Mainostajat arvostivat kohteen sijaintia vilkkaasti liikennöidyllä risteysalueella.
Julkisivuremontin yhteydessä toteutettu mainonta onnistui, mutta ei ollut mikään läpihuutojuttu.
– Se vaati paljon suunnittelutyötä isännöitsijältä ja tiivistä neuvottelua eri osapuolien kesken. Saimme kuitenkin toteutettua kaikkia osapuolia tyydyttävän hankkeen, josta taloyhtiö hyötyi taloudellisesti.
Nenosen mukaan tämän kaltaisten projektien hankaluutena voi olla hinnasta sopiminen sekä yksimielisyyteen pääseminen siitä, millaisia mainoksia osakkaat ylipäätään haluavat laittaa esille.
Sopivan mainoskumppanin kanssa ajoissa liikkeelle
Ulcona Oy:n Markus Lindbergin mukaan mainoslakanan pystytys tehdään aina taloyhtiön ja käynnissä olevan remontin ehdoilla. Ulcona on ulkomainosyritys, joka on erikoistunut massiivisten mainospintojen myyntiin.
Isännöitsijä Pertti Nenonen suosittelee tarkkaa harkintaa siinä, milloin ja mihin hintaan mainostilaa kannattaa lähteä mainostajille tarjoamaan.
Tuottopotentiaali nousee, kun mainoslakanat voidaan nostaa heti rakennustelineiden pystyttämisen jälkeen.
Jos taloyhtiö päättää tarjota mainostilaansa remontin ajaksi, Nenonen korostaa, että projektissa kannattaa lähteä hyvissä ajoin liikkeelle. Tuottopotentiaali nousee, kun mainoslakanat voidaan nostaa heti telineiden pystyttämisen jälkeen. Lindbergkin suosittelee ottamaan mainoskumppaniin yhteyttä heti, kun päätös remontista on tehty.
Tyypillisimmillään rakennustelineeseen kiinnitettävä mainoslakana pysyy paikoillaan 2–4 viikon ajan. Mainosjaksoja pyritään myymään mainostajille remontin ajan mahdollisimman monia.
– Puolen vuoden pituiseksi venyvän remontin aikana voi olla lähes kymmenen eri mainostajaa, Lindberg kertoo.
Realistinen tuotto-arvio
Mainonnan kannalta tuottoisimmat ”jättipinnat” sijaitsevat useimmiten kaikkein näkyvimmillä ja vilkkaimmilla keskustapaikoilla, jotka tavoittavat suuret ihmismäärät eli potentiaalisen asiakaskunnan nopeasti ja tehokkaasti. Kohteen sijainnin lisäksi myös rakennuksen muodolla on merkitystä, sillä massasta erottuvat rakennukset herättävät hyvin ohikulkijan huomion.
Massasta erottuvat rakennukset herättävät hyvin ohikulkijan huomion.
Ulcona tekee kaikille asiakkailleen mediatuottoarvion, joka perustuu vastaavanlaisten kohteiden toteutuneisiin tuottoihin.
– Arvion pohjana käytämme aina samoja yhtätoista sijainti- ja laatukriteeriä. Näin tuottoarvio on realistinen ja oikea, Markus Lindberg sanoo.
Hänen mukaansa taloyhtiö voi parhaimmillaan tehdä mainonnalla yli 100 000 euron tienestit. Tarjolla on jatkuvasti suuria kansainvälisiä brändejä, jotka odottavat hyviä mainontapaikkoja. Tulojen suhteen täytyy kuitenkin olla realistinen.
– Aika-ajoin törmää tilanteeseen, että syrjäisemmästä taloyhtiöstä ollaan yhteydessä ja odotetaan 100 000 euron mainostuloja. Sitten petytään, kun kerromme, että 10 000 tienestit ovat kohteessa jo huippusumma.
Mainontaa lain ja maun mukaan
Ulkomainontaa rajoittaa Suomessa edelleen varsin tiukka lainsäädäntö. Lait määrittelevät muun muassa sen, mitä tuotteita julkisilla paikoilla saa ja ei saa mainostaa. Julkisivumainonnassa esimerkiksi alkoholimainontaa kiristettiin viime vuoden alusta lähtien entisestään, kun vahvojen alkoholien lisäksi miedot alkoholijuomat nostettiin kiellettyjen listalle.
Remontinaikaisten mainoslakanoiden ohella taloyhtiö voi kerryttää kassaa myös myymällä mainostilaa esimerkiksi katon valomainokselle, led-näytölle tai vaikkapa maalatulle taideteokselle ulkoseinässä. Näiden vaihtoehtojen kohdalla Suomen lainsäädäntö on kuitenkin tiukempi, ja lupa esimerkiksi Helsingin kohteissa tulee hakea rakennusvirastolta.
Lindberg korostaa, että taloyhtiöllä on mahdollisuus vaikuttaa rakennustelineeseen kiinnitettävän mainoksen sisältöön. Heidän asiakkaallaan on aina oikeus hyväksyä tai hylätä potentiaalinen mainostaja.
– Tarjoamamme rakennustelinemainokset ovat hyvän tavan mukaisia. Joskus tunnepuolen asiat aiheuttavat kuitenkin eripuraa taloyhtiöissä. Samanlaista oli nähtävissä uusien kaupunkipyörien tullessa Helsinkiin kesän alussa, kun Alepa-mainoksin varustetut menopelit eivät vastanneet joidenkin asukkaiden arvopohjaa.