Energiakriisi ja sähköautojen lisääntyminen ovat herättäneet taloyhtiöissä pohdintaa siitä, miten tarjota sähköauton lataaminen taloyhtiössä siten, että sähköautottomat osakkaat eivät joudu osallistumaan latauskustannuksiin.
– Kysymys on sekä tekninen että juridinen, vastaa asianajaja Marina Furuhjelm asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanervalta.
Hänen mukaansa varsinkaan vuokrapaikkojen energiakustannuksiin ei aikaisemmin ole suhtauduttu kovin vakavasti, kun sähkön hinta on ollut alhainen. Nyt tilanne on täysin muuttunut.
Esitimme Furuhjelmille kysymyksiä sähköautojen lataamisesta taloyhtiöissä.
1. Kestääkö taloyhtiön sähköjärjestelmä kaikkien sähköautojen yhtäaikaisen lataamisen?
Ennen kuin latauslaitteistoa ryhdytään hankkimaan ja asentamaan, pitää selvittää taloyhtiön sähköjärjestelmän kestävyys. Silloin tutkitaan, mikä on yhtiön sähkönkulutuksen maksimimäärä ilman autolatausta ja paljonko se kestää kasvattamista. Sähkön kulutus vaihtelee vuorokauden ja vuoden eri aikoina: esimerkiksi joulunpyhinä uunit ovat koko ajan päällä ja samaan aikaan saunotaan. Sähkösuunnittelija osaa kertoa, voiko latauspaikkoja toteuttaa nykyisen järjestelmän puitteissa. On myös erilaisia teknisiä mahdollisuuksia esimerkiksi siten, että järjestelmä jakaa sähkön ensisijaisesti asumiskäytölle ja vähemmän lataukseen silloin, kun asumiskäyttöä on paljon.
Ennen kuin latauslaitteistoa ryhdytään hankkimaan ja asentamaan, pitää selvittää taloyhtiön sähköjärjestelmän kestävyys.
2. Kannattaako taloyhtiön hankkia latausjärjestelmä ulkopuoliselta palveluntuottajalta vai tehdä omana hankkeena?
Ulkopuolinen palveluntuottaja on yhtiön kannalta helppo ratkaisu, ja kustannukset menevät käyttäjille. Ongelmaksi on noussut Aran sähköautojen latausinfra-avustus: sitä myönnetään vain yhtiön omiin hankkeisiin. Mahdollisuus avustukseen painaa monesti vaakakupissa enemmän. Palveluntuottajayritysten sopimuksista pääsee eroon, mutta yleensä pihalla ei voi olla samaan aikaan eri palveluntuottajien laitteita. Kun sopimus päättyy, myös laitteet lähtevät.
3. Miten varmistetaan, että sähköauton lataaminen tulee vain käyttäjän maksettaviksi?
Kun latauspaikka on yhtiön hallinnassa, tilanne on sikäli helppo, että vuokralaisen kanssa voidaan tehdä vuokrasopimus. Silloin hinnan voi arvioida niin korkealle, että yhtiölle ei tule tappiota. Vuokra on sopimuskysymys, jonka ei tarvitse perustua mittaukseen, eli se voi olla kiinteä summa. Toisaalta vuokra ei nouse sähkön hintojen mukaan, vaan sovitun vuokrankorotusperiaatteen mukaan.
Toinen vaihtoehto on, että meillä on hyvä tekninen valmius mittaamiseen, ja vuokrasopimuksessa sovitaan, että sähköstä maksetaan todellisen kulutuksen mukaan. Vuokraan voidaan laskea mukaan myös yhtiön hallinnolliset kulut. Myös eräät vakuutusyhtiöt ovat korottaneet taloyhtiön vakuutusmaksuja sähkölatauspaikkojen takia, koska vahinkoriski on silloin suurempi. Senkin voi ottaa huomioon vuokrassa. Laskutus tehdään esimerkiksi niin, että arvioidaan kulut ennakkoon ja tasataan kerran vuodessa, kuten vesimaksuissa on toimittu.
Kun latauspaikka on yhtiön hallinnassa, tilanne on sikäli helppo, että vuokralaisen kanssa voidaan tehdä vuokrasopimus.
Jos latauspaikka on osakkaan hallinnassa, silloin täytyy muistaa, että jotta kulut saadaan perittyä osakkaalta, pitää olla yhtäältä tekninen mahdollisuus mitata sekä toisaalta yhtiöjärjestyksessä määritelty vastikeperuste. Jos mittaaminen ei ole tarpeeksi tarkkaa, vastikeperusteen kautta on mahdollista määritellä, että latauspaikat jakavat kustannukset esimerkiksi tasan keskenään. Vastikeperusteissa voidaan suojata asuinhuoneistojen osakkaat kuluilta, mutta se tarkoittaa, että latauspaikan haltijat jakavat kulut keskenään muutoin kuin todellisen kulutuksen mukaan.
4. Kuka vastaa siitä, että sähköauton lataaminen toimii?
Kunnossapitovastuu menee ensisijaisesti sen mukaan, kuka on asentanut laitteen. Jos yhtiö asentaa, niin lähtökohtaisesti yhtiö vastaa. Silloin kunnossapitokulut tulevat kaikille osakkeenomistajille. Jos osakkeenomistaja on saanut luvan asentaa laitteen omana muutostyönä, silloin hän vastaa omasta muutostyöstään. Jos kuitenkin yhtiö hankkii, mutta kunnossapitovastuu halutaan käyttäjille, silloin kunnossapitovastuu pitää siirtää käyttäjille yhtiöjärjestysmääräyksellä.
Jos osakkeenomistaja on saanut luvan asentaa laitteen omana muutostyönä, silloin hän vastaa omasta muutostyöstään.
5. Voiko latausparkkipaikan vuokrata tai myydä osakkaalle, jolla ei ole sähköautoa?
Jos parkkipaikat ovat yhtiön hallinnassa ja niistä osassa on latausmahdollisuus, muodostetaan kaksi jonotuslistaa: tavallisille paikoille ja latauspaikoille. Jos latauspaikalle ei ole halukkaita, toki yhtiö voi silloin vuokrata sen polttomoottoriauton omistajalle. Samalla tehdään selväksi, että jos paikkaa kysyy sähkö- tai hybridiauton omistaja, se luovutetaan hänelle. Tyhjillään paikkoja ei kannata pitää. Jos taas parkkipaikat ovat omistuspaikkoja, tilanne on erilainen. Autopaikan käyttötarkoitus on moottoriajoneuvon pysäköinti. Lähtökohta on, että omistaja päättää itse, millaisen moottoriajoneuvon pysäköintiin hän paikkaa käyttää.
Näin arvioit, kuinka paljon sähköauton lataaminen maksaa
Lataamiskustannukseen vaikuttavat auton akuston koko ja sähkön hinta. Akuston koko riippuu siitä, onko käytössä täyssähköauto vai ladattava hybridi. Täyssähköautojen akkujen koot vaihtelevat 16-100 kWh:n välillä. Ladattavien hybridien akut taas ovat kooltaan merkittävästi pienempiä eli 4-16 kWh. Lataushinnan peruslaskukaava menee akun koon ja sähkön hinnan mukaan: akuston koko (kWh) x sähkön hinta (€/kWh).
Lähde: Lumme Energia
Lue myös: Näin onnistuu sähköauton latauspisteen hankinta omalle autopaikalle