Motiva on julkaissut verkkosivuillaan Energia-assari-chatbotin, joka vastailee kiinnostuneiden kysymyksiin taloyhtiöiden energia-asioista. Chatbot eli botti on tietokoneohjelma, joka on suunniteltu käymään keskustelua ihmisen kanssa.
Motivan botin tarkoituksena on vastata yleisiin energiakorjauksiin liittyviin kysymyksiin ja näin säästää yhtiön energianeuvojien työaikaa vaikeampiin kysymyksiin vastaamiseen. Botti on tarkoitettu erityisesti kerrostaloyhtiöiden hallitusten jäsenille.
‒ Uskomme, että Energia-assarilta uskalletaan kysyä asioita matalammalla kynnyksellä kuin energianeuvojiltamme, toteaa valtion kestävän kehityksen yhtiön Motivan johtava asiantuntija Jaakko Ketomäki.
Bottia opetetaan sille esitettyjen kysymysten pohjalta
Älykäs Energia-assari on kehitetty kevään aikana, ja sen pilottiversio on käytössä vuoden loppuun asti. Testausaikana on tarkoitus kehittää palvelua edelleen sen perusteella, kuinka käyttäjät palvelua käyttävät: millaista tietoa siltä kysytään ja minkälaisilla sanamuodoilla.
‒ Energia-assaria kannattaa haastaa aihepiireistä, jotka kokee kiinnostaviksi taloyhtiön energiankäytön pienentämisen näkökulmasta. Tekoälyn koulutus jatkuu, ja Energia-assarille opetetaan uusia asioita, joista käyttäjät ovat kiinnostuneita.
Botti vastaa esimerkiksi taloyhtiöiden lämmitysjärjestelmiin, ilmanvaihtoon ja energiatehokkuuteen liittyviin kysymyksiin. Usein se ohjaa kysyjän oikean tiedon lähteille, kuten Motivan, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) tai ympäristöministeriön verkkosivuille.
‒ Tekoäly on fiksu hakukone. Se ymmärtää suomen kieltä tyydyttävästi, paremmin kuin Google. Jos sitä pyytää kertomaan taloyhtiön energiatehokkuudesta, se tiedustelee, mistä aiheesta kysyjä haluaisi tietää enemmän. Se kertoo myös sellaista taustatietoa, jota kysyjä ei ole välttämättä huomannut kysyä.
Chatbot-hankkeessa on Motivan lisäksi mukana HSY. Hanke on ympäristöministeriön rahoittama.
Käy testaamassa, miten Energia-assari-botti toimii Motivan sivuilla.