Taloyhtiö ja sen hallituksen puheenjohtaja ovat kuin vanha aviopari: pitemmän päälle ne alkavat muistuttaa toisiaan. Toimitusjohtaja Mikko Niskanen Isännöintikeskuksesta muistuttaa, että puheenjohtajan rooli taloyhtiössä on kiistattoman tärkeä.
– Hyvä puheenjohtaja on kiinnostunut työstään ja ottaa asioista selvää. Hän pystyy rakentamaan siltoja eikä polta niitä. Hän osaa toimia asiantuntijoiden kanssa ja joskus myös kuunnella, Niskanen sanoo.
Menikö hallitustyö riitelyksi?
Hyvän puheenjohtajan taloyhtiössä viestintä toimii, yhtiöllä on tavoitteita ja asiakirjat kunnossa. Hänellä on myös selkeä näkemys osakkaiden tahdosta. Päinvastaisessa tapauksessa asiantila alkaa pian näkyä ja tuntua taloyhtiössä.
Niskasen mukaan huono puheenjohtajuus näkyy vääriin asioihin keskittymisenä, oikeiden asioiden laiminlyönteinä, suunnitelmallisuuden puutteena ja riitoina.
– Vaikeitakin asioita voidaan käsitellä fiksusti. Eihän asioista tarvitse olla samaa mieltä, mutta jos keskitytään henkilösuhteisiin ja riitelyyn enemmän kuin asioiden loppuun saattamiseen, se on selkeä merkki siitä, että jotain tarvitsisi tehdä, hän sanoo.
Puheenjohtajan saa vaihdettua yhtiökokouksessa, jossa osakkaat valitsevat hallituksen, joka voi valita keskuudestaan uuden puheenjohtajan.
– Se, että mennään yhtiökokoukseen ja vaihdetaan hallitus, kun ei ole sekuntiakaan mietitty asiaa etukäteen, ei ole paras tapa toimia. Joskus kannattaa käyttää aikaa siihen, että tutustuu naapureihin ja osakkaisiin ja selvittää, millaista väkeä talossa on ja kuka olisi työstä aidosti kiinnostunut, Niskanen huomauttaa.
Kysy isännöitsijältä, miten asiat sujuvat
Osakkeenomistajille käsitys puheenjohtajan tilanteesta ei välttämättä avaudu helposti.
– Tilanne ei ehkä käy selville lainkaan, jos osakkaat eivät osaa kysyä yhtiökokouksessa oikeita kysymyksiä: Miten tästä on päätetty? Miten asiaa on viety eteenpäin? Miksi yhtiön asioita on hoidettu näin, lakimies Marina Furuhjelm Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:stä sanoo.
Totuus voi valjeta myös sillä, että kysyy isännöitsijältä, miten yhteistyö puheenjohtajan kanssa sujuu.
– Taloyhtiö on isännöinnin asiakas. Jos isännöitsijä huomaa, että hallitus tai hallituksen puheenjohtaja ei toimi yhtiön edun mukaisesti, siitä täytyy kertoa. Isännöitsijänä pyrkisin kyllä itse olemaan mahdollisimman avoin ja rehellinen osakkaille, Furuhjelm sanoo.