Kun osakas remontoi asunnossaan, taloyhtiöllä on oikeus ja monesti myös velvollisuus valvoa, että työ tehdään kunnolla: muun muassa vedeneristykset pitää olla kunnossa ja kaadot kohdillaan.
Taloyhtiö valvoo aina remontteja, joista voi aiheutua haittaa tai vahinkoa taloyhtiölle, yhtiön omaisuudelle tai naapureille. Liikaa ei kuitenkaan saa valvoa.
Taloyhtiön hallitus ja isännöinti päättävät ja huolehtivat
- kuka valvoo: isännöintiyrityksen edustaja, jolla on riittävä asiantuntemus vai ulkopuolinen ammattilainen
- valvonnan hinta on kilpailukykyinen
- valvonta on riittävää ja suhteutettu remontin laajuuteen
Yksittäisissä korjauksissa, kuten valokatkaisimien lisäämisessä sähköjärjestelmään tai antennipistorasian asentamisessa voi riittää, että isännöintiyrityksen tekninen asiantuntija käy kerran tarkastamassa remontin. Täydellinen kylpyhuoneremontti voi sen sijaan vaatia peräti 5 tarkastuskäyntiä:
- aloituskatselmus, jos se on tarpeen
- purkutöiden tarkastus
- lattiakaivon asennuksen tarkastus
- seinien ja lattian vedeneristyksen tarkastus
- lopputarkastus: laatoitustyöt on tehty, lattian kaadot toimivat, kylpyhuone on kalustettu käyttökuntoon ja oveen on asennettu turvakynnys
Maksajana osakas
Osakas maksaa remontin valvonnasta aiheutuneet kustannukset. Valvonnan kustannusten tulee kuitenkin olla kohtuullisia, eli niiden on oltava oikeassa suhteessa valvontatarpeeseen.
Isännöitsijä toimittaa valvonnan kustannusarvion remonttia tekevälle tai teettävälle osakkaalle ennen remontin aloittamista. Tyypillisesti arvio lähetetään, kun vastataan osakkaan tekemään remontti-ilmoitukseen. Kustannusarvio ei ole sitova, sillä remontti saattaa esimerkiksi yllättäen laajeta.
Osakkaan remontin yhteydessä voidaan periä myös ilmoitusmaksuja.