Sähköautot ovat yleistymässä ja myös taloyhtiöissä mietitään yhä useammin sähköautoihin liittyviä kysymyksiä. Onko taloyhtiö velvollinen edistämään osakkaan upouuden ja ympäristöystävällisen sähköauton käyttöä? Vastaus on ei.
Taloyhtiöt eivät ole velvollisia hankkimaan tai kustantamaan mitään toimenpiteitä, joita sähköautojen lataus vaatii. Ja vaikka taloyhtiön sähköverkko mahdollistaisikin sähköautojen lataamisen, on selvää, ettei osakkaalla tai asukkaalla ole oikeutta ladata sähköautoaan yhtiön piikkiin.
Sähköautojen lataamisen edellyttämät tekniset toimenpiteet vaihtelevat eri taloyhtiöissä mm. taloyhtiön iän ja sähköverkon kapasiteetin suhteen. Jos paikoitustilat sekä niillä olevat lämmitystolpat ovat uusia tai vastikään kunnostettuja, on lämmitystolpat teknisesti helpommin muutettavissa sähköauton latauspisteeksi. Tämä tapahtuu hankkimalla latauslaite johdotuksineen. Tällöinkin käytössä oleva sähköteho sallii yleensä vain ns. minimilatauksen, jossa akut ladataan 16 tunnin aikana enintään puolilleen.
Pääsääntönä voidaan pitää sitä, että periaatepäätös sähköautojen lataamisen sallimisesta ja/tai päätös sähköverkon modernisoimisesta tehdään yhtiökokouksessa, koska kysymyksessä on taloyhtiömaailmassa epätavanomainen ja laajakantoinen, joissakin tilanteissa myös asumiskustannuksiin olennaisesti vaikuttava asia.
Jos taloyhtiö haluaa olla edelläkävijä ja mahdollistaa esimerkiksi joillakin yhtiön hallinnassa olevilla autopaikoilla sähköautojen lataamisen, tämä investointi edellyttää kaikkien osakkeenomistajien suostumusta. Näin siksi, että sähköverkon uudistaminen pelkästään siitä syystä, että yhtiössä mahdollistetaan osakkaille vaivaton sähköautoilu, ei ole vielä tänä päivänä tavanomainen, eikä myöskään osakkaita yhdenvertaisesti kohteleva uudistus. Edelläkävijäksi ei siis voida ryhtyä pelkän enemmistön päätöksellä eikä kaikilta perittävillä vastikkeilla.
Koska oletettavasti suostumusten saaminen vähääkään isommissa taloyhtiöissä on epätodennäköistä, on sähköautojen latauksen mahdollistavat sähköverkon uudistamishankkeet käytännössä toteutettava joko osakkaiden omana hankkeena tai ns. ei-tavanomaisena taloyhtiön hankkeena: ne osakkaat, jotka latausmahdollisuuden haluavat ja ovat investoinnista valmiita maksamaan, maksavat ihan kaikki hankkeen kustannukset.
Tyypillisin tilanne taloyhtiömaailmassa onkin käytännössä se, että osakas haluaa hankkia latauslaitteen omalla kustannuksellaan. Jos sähköverkko kestää, eikä yhdenvertaisuudesta tule estettä, voisi taloyhtiö sallia sen, että osakas asentaa kustannuksellaan osakaspaikalleen latauslaitteen johdotuksineen. Vuokrapaikan kyseessä ollen taloyhtiön harkintavalta on vielä laajempaa. Molemmissa tapauksissa, jos taloyhtiö näyttää hankkeelle vihreää valoa, sähkönkulutuksen kustannukset ja latauslaitteen kunnossapito tulee järjestää yhdenvertaisella tavalla kuntoon.
Koska sähköauton jokapäiväiseen lataukseen käyttämä sähkönkulutus on suurta ja koska lataussähkön periminen osakkaalta voi olla taloyhtiölle hankalaa, kannattaa taloyhtiön aina edellyttää, että latauslaitteen tulee olla sellaista mallia, johon saa kaukoluettavan sähkömittarin. Tällöin sähköauton omistaja tekee suoraan sähkösopimuksen sähköntoimittajan kanssa, ja sähkönkulutuksen maksaa se, joka sähköä käyttääkin.