Taloyhtiöissäni järjestettiin viikonloppuna pihatalkoot, jossa muuten hyväntuulinen porukka valitti vähän väliä yhdestä aiheesta, nimittäin kiinteistönhuollosta.
Osakas yksi toisensa jälkeen syytti huoltoa siitä, että se ei ollut puhdistanut pihaa lehdistä. Kysyttäessä kenelläkään ei ollut kuitenkaan käsitystä taloyhtiön ja huollon tekemän sopimuksen sisällöstä.
Huolto tekee juuri sen, mitä sen kanssa sovittu ja osa huollon tekemistä töistä voi kuulua huoltosopimukseen tai olla erikseen tilattavia. Kehotankin ensin selvittämään sopimuksen sisällön ja vasta sen jälkeen reklamoimaan, jos siihen edelleen on tarvetta.
Kiinteistönhuolto on taloyhtiöissä yksi eniten asumismukavuuteen ja -turvallisuuteen vaikuttavia asioita, ja sen merkitys korostuu talvella lumen ja jään takia. Onkin käsittämätöntä, miten huonosti monessa taloyhtiössä viestitään kiinteistönhuollon kanssa tehdyn palvelusopimuksen sisällöistä osakkaille ja asukkaille.
Taloyhtiön hyvä hallintotapa -suosituksen mukaan hallitus ja isännöinti sopivat siitä, miten taloyhtiön viestintä hoidetaan. Palvelusopimuksia ei tietenkään pidä avata osakkaille ja asukkaille kohta kohdalta, vaan kertoa niiden pääkohdista ymmärrettävällä tavalla. Isännöintiliiton, Kiinteistöliiton ja oikeusministeriön yhdessä laatima suositus on kuitenkin valitettavan kaukana käytännöstä.
Itselläni ei ole ollut huollosta reklamoitavaa, ja pidän pihatalkoita taloyhtiön valitsemana keinona säästää huollon kustannuksista. Olen tottunut taloyhtiöni niukkaan viestintälinjaan, ja tarpeen tullen selvitän asiat itse. Helpompaa ja tasapuolisempaa kuitenkin olisi, että kaikilla olisi sama tieto taloyhtiön sopimuksista ja käytännöistä.
Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien Mielipide-osastolla 2.11.2018.