Isännöinti johtaa taloyhtiötä ja palvelee sen arkea. Onkin sanottu, että isännöitsijä on taloyhtiön toimitusjohtaja. Toimitusjohtajan asemaan kuuluu täydellinen luottamus oman hallituksensa taholta – tai sitten ei. Kun luottamus menee, ei enää voi toimia toimitusjohtajan asemassa.
Taloyhtiöissä homma ei toimi ihan näin. Ensinnäkin osa hallituksista syynää isännöitsijän toimintaa suurennuslasilla ja pitää isännöitsijää sihteerinä, jota pitää vahtia. Onneksi valtaosa hallituksista antaa isännöitsijälle työrauhan. Tosin usein hallitus ei anna isännöinnille riittäviä resursseja vaan ostaa palvelun mahdollisimman halvalla. Millainen yritys ottaa toimitusjohtajan, joka hoitaa homman halvimmalla?
Isännöitsijä on asiakkaaseen palvelusuhteessa, josta maksetaan sovitulla tavalla. Erityiseksi kuvion tekee se, että palvelun tuottaja maksaa myös oman laskunsa, sillä isännöitsijällä on ainoana taloyhtiön tilinkäyttöoikeudet. Tästä saattaa syntyä isännöitsijän ja hallituksen välille epäluottamuksen ilmapiiri, joka yleensä on aiheeton. Valitettavasti lehtien palstoilta on välillä luettu myös tilanteista, joissa taloyhtiön ja isännöitsijän rahat ovat menneet sekaisin. Yksikin tällainen rikos on liikaa.
Koska isännöinnin täytyy säilyttää taloyhtiön luottamus, pitää isännöintisopimus ja laskutus olla läpinäkyvää. Olemme suositelleet jäsenillemme sopimusten uusimista, jotta niistä tulisi selkeät ja asiakas ymmärtäisi paremmin, mitä on ostanut. Hyvä käytäntö on myös avata laskutus hallituksille selkeästi. Kehotamme myös tilintarkastajia ryhdistäytymään ja tarkistamaan tämä luottamussuhde huolellisesti.