Viime talvena Helsingissä vallitsi uutisotsikoiden mukaan ”lumikaaos”. Lähes jokainen ulkonaliikkuja tuskaili tilannetta: ei voi kävellä, ei pyöräillä, ei autoilla. Julkisella liikenteelläkin oli vaikeuksia lumen vallatessa kadut ja raiteet.
Monena aamuna ja iltapäivänä kaikkein vähälumisin alue oli kotitaloni ympäristö. Kun astuin aamuhämärään, oli oven edusta jo kolattu ja hiekoitettu. Astuttuani jalkakäytävällä tontin rajan yli naapuriyhtiön puolelle meinasi kenkä livetä liukkaalla tai lunta kiivetä sisään nilkoista.
Hieman samanlaisesta tarkasta rajanvedosta kirjoitettiin Helsingin Sanomissa. Tässä tapauksessa tonttien raja kulki portaiden keskellä, joten syksyn liukkaat lehdet lojuivat leveiden portaiden toisessa reunassa, kun toinen reuna oli putsattu turvalliseksi kulkea.
Tällaiset meidän ohikulkijoiden mielestä erikoiset rajanvedot eivät tietenkään ole kiinteistönhuollon vika. Taloyhtiössä kun saa juuri sitä, mitä ostaa. Kyse on valinnoista: Yhtiö, jossa asun, ostaa huoltopalvelun, joka takaa niin aikaiselle kuin myöhäisellekin kulkijalle vaivattoman liikkumisen säällä kuin säällä. Naapuriyhtiössä tyydytään vähempään. Ja kuten isännöitsijä Helsingin Sanomien jutussa toteaa, sellaisia töitä ei tehdä, joita ei ole tilattu ja joista ei makseta.
Lue lisää: Kiinteistönhuolto on tärkeä kumppani – näin yhteistyö sujuu
Tämä pätee kaikkiin palveluihin, joita taloyhtiössä hankitaan ja ostetaan. Niin kiinteistönhuollon, siivouksen kuin isännöinninkin töistä täytyy sopia tarkasti ja miettiä, mitä omassa yhtiössä tarvitaan. Kaikeksi onneksi harva asia on lopullisesti loppuun lyötyä. Jos jossain vaiheessa sopimus mietityttää, voidaan aina istua alas ja tarkastella sitä uudelleen. Tarvittaisiinko kuitenkin tätä enemmän ja tuota vähemmän?
Lue myös: Oletko ostamassa isännöintiä? Pidä ainakin nämä mielessä
Kiinteistönhuollon tehtävät ovat ajankohtaisia juuri nyt. Vaikka Etelä-Suomessa liukastumisia aiheuttavat vasta syksyn lehdet, ei tarvitse mennä paljoakaan pohjoisemmaksi, kun talvi on jo tullut jäine ja lumisateineen. Jos talkoohenkeä ja -rutiinia ei ole, on syytä antaa talvikunnossapito turvallisuussyistä ammattilaisten käsiin.
Usein suppeita palveluja selitetään rahan säästämisellä. On täysin ymmärrettävää, että vastikkeet halutaan pitää alhaalla. Mutta joskus päätöksentekoa ja säästöjen puntarointia voi auttaa, jos miettii, onko yhtiöllä varaa olla ostamatta jotain palvelua. Talvikunnossapito ei ole leikin asia, kun kyse on asukkaiden ja ohikulkijoiden turvallisuudesta. Vastuu siitä on viime kädessä taloyhtiöllä.
Lue lisää: Taloyhtiön pihan talvikunnossapitoa ei kannata laiminlyödä