Asukasviestinnässä on vaikea onnistua. Aina on joku, joka ei lue taloyhtiön tiedotteita ja kyselee samat asiat erikseen. Viestinnän lisääminen ei poista näitä kyselijöitä, mikä tarkoittaa, että enemmän asukasviestintää on yhtä kuin hukkaan heitettyä rahaa.
Kyllä, jos mietitään vain vaivan säästämistä. Ei, jos katsotaan asiaa laajemmin.
Toimiva tiedonkulku säästää taloyhtiön rahaa kustannuksiinsa nähden moninkertaisesti sellaisissa tilanteissa, joilla ei ole välttämättä yksittäisten asukastiedotteiden kanssa mitään tekemistä. Tiedon ja keskustelumahdollisuuksien tarjoaminen on esimerkiksi merkittävä keino sitouttaa asukkaita ja osakkaita taloyhtiöönsä. ”Ei penniäkään kiinni” -asenne vähenee ja yhtiökokoukset, parhaimmillaan hallitustyökin, alkavat kiinnostaa.
Lue lisää: Yhtiökokouksessa pitäisi katsoa menneen sijaan tulevaan ja antaa puheen pulputa
Osakkaiden demokratiaan perustuvassa päätöksentekotavassamme yleinen ongelma on, että hallituksen ja isännöinnin laatimat hienot pitkäjänteiset kunnossapitosuunnitelmat murenevat vuosi vuodelta yhtiökokouksissa, kun osakkaat eivät ymmärrä kauaskantoisia perusteluita niiden taustalla. Korjaukset kasautuvat, kun päätökset venyvät. Hätäkorjauksiin kuluu rahaa jo ennen päätöksiä odottavaa peruskorjausta. Viime tingassa remontoiminen käy myös usein kalliimmaksi kuin rauhassa suunniteltu ja kilpailutettu.
Tämän tyyppistä ongelmaa on liian myöhäistä alkaa ratkaista vasta remontista päättävän yhtiökokouksen kutsua laadittaessa. Pitkäjänteiset päätösesitykset on helpompi ymmärtää ja hyväksyä, kun käsittää taloyhtiöasumisen yleiset periaatteet sekä oman yhtiönsä historian ja nykytilanteen.
Pelkkä lakisääteinen, yhtiökokouskutsun yhteydessä lähetettävä lista tehdyistä tutkimuksista ja korjauksista sekä niiden tarpeista on aika ohut työkalu käsityksen muodostamiseen yhtiön tilanteesta.
Avain on kertoa asukkaille ja osakkaille taloyhtiön tilasta ja yleisistä taloyhtiöiden kunnossapitoon liittyvistä käytännöistä ja vastuista toistuvasti ja useissa eri kanavissa pitkin vuotta. Näin asia tavoittaa suurimman osan ihmisistä jotain kautta jossain vaiheessa.
Hallituksen ja isännöinnin tärkein tehtävä on sopia, kuka vuorovaikutuksen toteuttaa, millä välineillä ja minkä rutiinien mukaisesti.
Lue myös: Vuoden tärkein kokous edessä − näin otat yhtiökokouksen haltuun