Katleena Kortesuo on kirjoittanut herättelevän blogikirjoituksen isännöinnistä eioototta-blogissaan. Kirjoituksessa hän vertaa isännöitsijöitä silleihin ja esittää viisi isännöintialaa vaivaavaa puutetta, joihin antaa myös ratkaisuehdotuksen.
Katleena muun muassa väittää, ettei isännöinti hallitse tiedottamista. Tämä on osittain totta, sillä ainoastaan 6 prosenttia taloyhtiöasukkaista on Isännöintitoimialan mielikuvatutkimuksen mukaan todella tyytyväisiä viestintään. Ei kovin mairitteleva luku.
Tiedonpuute aiheuttaa jatkuvia ongelmia asumisessa. Isännöintiyritysten pitää panostaa nykyistä enemmän asiakasviestintään. Kaikkein tärkeintä on viestiä asukkaille ymmärrettävällä kielellä ja usein.
Katleena väittää myös, etteivät isännöitsijät ole lähtökohtaisesti oma-alotteisia. Isännöinti on taloyhtiön johtamista. Isännöitsijän on oltava aktiivinen erityisesti korjausrakentamiseen liittyvissä asioissa.
Isännöinti voi myös ehdottaa hallitukselle strategian laatimista. Strategiassa asukkaat määrittelevät, millaisessa taloyhtiössä he haluavat asua. Tämän jälkeen isännöinnin on helpompi johtaa. Joskus on kuitenkin niinkin, ettei hallitus anna isännöinnin johtaa. Hallituksen pitää antaa isännöinnille työrauha.
Myös yhtiökokouksessa isännöitsijän pitää ottaa asiantuntijan rooli, jotta asukkaat ymmärtävät, ettei isännöitsijä ole huoltomies. Itse asiassa yhtiökokoukset sujuvat parhaiten, kun isännöitsijä toimii puheenjohtajana.
Kaikesta huolimatta hallituksen jäsenet ovat kuitenkin tyytyväisiä isännöintipalveluun kokonaisuutena (Isännöinnin siakastyytyväisyystutkimus). Isännöintiala vaatii paljon osaamista päätöksenteosta, tavoitteiden asettamisesta, taloyhtiön hankintojen ja palveluiden järjestämisestä, taloudesta ja viestinnästä.
Eli ei alalla täysin sillejä olla. Näin valtakunnallisena kalastuspäivänä sanoisin, että jalompi kalalaji, meritaimen, kuvaa isännöitsijöitä paremmin.