Moni taloyhtiö pyörii vielä paperiajassa: kuittimapit pölyttyvät varastossa ja tieto kulkee paperilla postiluukkuihin. Digitalisuus vasta kolkuttelee ovella, mutta sen tuomat mahdollisuudet ovat jo näkyvissä. Sähköistyminen tarkoittaa isoa harppausta avoimuudessa. Tieto, joka ennen oli vain isännöitsijän tai hallituksen saatavilla, näkyykin jatkossa osakkaille ja asukkaille. Osakas voisi tulevaisuudessa seurata online, miten remontti-ilmoituksen käsittely etenee tai mikä on taloyhtiön pankkitilin saldo.
Taloyhtiön verkkosivut ovat ensimmäinen askel kohti avointa tiedonkulkua. Asukkaat pitää lisäksi johdattaa tiedon lähteille esimerkiksi säännöllisillä uutiskirjeillä. Kaikki tutkimukset osoittavat, että asukkaat toivovat enemmän tietoa taloyhtiön asioista.
Läpinäkyvyys paranee sitäkin kautta, että osakkaat määrittelevät kotitalolle tavoitteet. Taloyhtiön strategiassa linjataan, millaista asumista halutaan, millaisia palveluita käytetään, miten omaisuutta hoidetaan ja mihin panostetaan. Strategia syntyy kuuntelemalla osakkaita. Tämäkin onnistuu tehokkaasti sähköisillä välineillä.
Taloyhtiöissä asuu Suomessa 2,7 miljoonaa ihmistä. Heidän asumisensa arjen puitteista ja omaisuudesta huolehtii noin 700 isännöintiyritystä ja 2500 isännöitsijää. Isännöinnillä on ratkaiseva rooli taloyhtiöiden palveluiden sähköistämisessä. Moni isännöintiyritys tarjoaakin jo esimerkiksi taloyhtiösivuja.
Tulevaisuuden isännöinti palvelee asukkaita digitaalisesti, hyödyntäen monikanavaista ja ennakoivaa tiedotusta. Kuulen mielelläni kokemuksia ja ideoita: mitä kaikkea digitalisaatio voisi tarkoittaa isännöinnille, hallituksille ja osakkaille?