Hyvin hoidetussa taloyhtiössä remontteja ja korjauksia ei voida välttää. Lähes aina remontti aiheuttaa häiriötä asukkaille. Hiljaista rakentamista tai remonttia ei taida olla olemassakaan.
Olen asukkaana törmännyt sekä hyvään että huonoon remonttiviestintään. Hyvä asukastiedote tavoittaa oikeaan aikaan, vastaa asukkaan mielessä oleviin kysymyksiin ja auttaa ymmärtämään remontista aiheutuvaa häiriötä. Remppaviestintä on huonoa, kun remontin kulkua ei avata riittävästi, tietoa ei ole tarjolla ja asukkaat eivät tiedä, miten työt vaikuttavat omaan arkeen.
Helsingin kantakaupungissa asuessani taloyhtiössä uusittiin pihakansi. Pihakannen vaihto on meluisa, pitkäkestoinen ja pölyävä projekti. Viestintä alkoi asiallisella tiedotteella rappukäytävässä, mutta seuraavista työvaiheista tiedottaminen oli varsin niukkaa. Monelle asukkaalle purkamisvaiheen kesto ja meteli tulivat yllätyksenä. Pihanpuoleiset ikkunat peitettiin, mutta siitäkään ei saatu etukäteisinfoa. Tiedotteiden kieli oli pääsääntöisesti ammattitermistöä vilisevää eikä auennut maallikoille. Vanhat tiedotteet tuppasivat myös jäämään rappukäytävään. Viestintä oli siis epäsäännöllistä ja sattumanvaraista. Omien aikataulujen ja vaikka perhejuhlien suunnittelu oli vaikeaa, kun ei tiennyt, mitä pihalla tapahtuu missäkin vaiheessa.
Kun tietää, mitä on tulossa, kuinka kauan häiriö kestää, mistä se aiheutuu ja milloin on valmista, on elämä helpompaa kaikille osapuolille, ja rakentaja säästyy kipakalta palautteelta.
Rakentajat eivät ole viestinnän ammattilaisia eikä heidän sellaisia pidäkään olla. Muutamalla helpolla kikalla viestintää voi parantaa, ja voin vakuuttaa, että tiedottamiseen käytetty aika ei mene hukkaan. Kun tietää, mitä on tulossa, kuinka kauan häiriö kestää, mistä se aiheutuu ja milloin on valmista, on elämä helpompaa kaikille osapuolille, ja rakentaja säästyy kipakalta palautteelta.
Onnistunutta tiedottamista samassa yhtiössä tuli naapurilta, joka aloitti yli puolen vuoden remontin asunnossaan. Hän kertoi heti alkuun kokonaisnäkemyksen siitä, mitä asunnossa tehdään, tiedotti läpi remontin eri vaiheista ajallaan sekä varoitti erityisen paljon melua aiheuttavista vaiheista. Urakoitsijan yhteystiedot olivat hyvin saatavilla, ja taisin kerran lisätietoa kysyäkin ja minulle myös vastattiin.
Rakentaja tietää työnsä aikataulun. Aikataulutus pitää siirtää yksinkertaiseen viestintäsuunnitelmaan ja varmistaa, että remontin vaikutuspiirissä olevat saavat riittävän tiedon. Työn tilaaja osaa kertoa, miten se parhaiten onnistuu. Onko yhtiössä kenties Facebook-ryhmä tai toimiiko perinteinen porraskäytävätiedote parhaiten? Onko taloyhtiössä mahdollisesti asukkaita, joita suomen kieli ei tavoita?
Remontoijat, viestikää rohkeasti ja olkaa vuorovaikutuksessa asukkaiden kanssa. Hyvä viestintä kertoo ammattitaidosta! Ja me asukkaat, vaaditaan parempaa viestintää ja tiedonkulkua myös remonteista ja sen vaikutuksista arkeemme.