Viime viikolla julkistettu viestintäsuositus on nostanut taloyhtiöiden viestinnän ja viestinnän välineet taas keskusteluun. Muu yhteiskunta on jo digitalisoitunut, mutta taloyhtiöt suosivat edelleen paperitiedotteita, ilmoitustauluja ja postilaatikkoa.
Verottajan, pankkien ja viranomaisten kanssa asiointi tapahtuu lähes täysin sähköisesti – koska olet viimeksi käynyt pankkikonttorissa tai selannut puhelinluetteloa? Taloyhtiöt ovat pudonneet tai pudottautuneet tästä kehityksestä.
Suuri osa asukkaista on sähköpostin, sähköisten pankkipalveluiden ja internetin käyttäjiä. Todennäköisesti he olisivat valmiita asioimaan myös asumisen asioissa entistä enemmän sähköisesti. Digitaaliset palvelut ovat usein käytettävissä missä ja milloin vain – taloyhtiön asiakirjat löytyvät taloyhtiösivuilta juuri silloin kun niitä tarvitset, ja saunavuoron voi varata vaikka keskellä yötä sähköisestä varauspalvelusta.
Viestintäsuositus korostaa viestinnän, avoimuuden ja vuorovaikutteisuuden merkitystä taloyhtiöissä. Digitaalisuus tarjoaa tähänkin hyviä ja nykyaikaisia välineitä: taloyhtiösivut, keskustelupalstat, Facebook, palautepalvelu jne. Kannattaisiko kokeilla?
Ajankohtaiseen ja nopeaan tiedottamiseen sopivat taloyhtiösivuja paremmin esimerkiksi sähköposti ja tekstiviestit. Suomalaisilla kännykkä on jo lähes kasvanut kiinni kämmeneen – kiireelliset tekstiviestit tavoittaisivat asukkaat todennäköisesti paljon tehokkaammin kuin ilmoitustaulu ja postilaatikko. Moni asukas ja osakas ottaisi varmasti taloyhtiön vähemmänkin kiireelliset tiedotteet mieluusti sähköpostiin luettavaksi missä vain ja tarvittaessa talletettavaksi.
Laki mahdollistaa nykyisellään yhtiökokouskutsujenkin toimittamisen sähköpostilla. Oletteko kysyneet moniko osakas haluaisi käyttää tätä mahdollisuutta? Varsinkin nyt kun postilakko sotkee mm. syksyn kokouskutsupostituksia, olisi sähköpostivaihtoehto todella houkutteleva.