Ensimmäinen… toinen… kolmas huuto voittaa autopaikan

Kirjoittanut Marina Furuhjelm 8.8.2013

Taloussanomien toimittaja Aleksi Moisio herätteli eilen mikroblogipalvelu Twitterissä keskustelua siitä, että taloyhtiön autopaikat huutokaupattaisiin.

twitterKeskustelunavaus on mielenkiintoinen. Autopaikat on nimittäin kaavamääräyksen mukaan suunnattu asukkaiden käyttöön. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että autopaikkoja ryhdyttäisiin taloyhtiössä myymään ulkopuolisille.

On toki mahdollista, että autopaikkaosakkeet myydään eniten tarjoavalle osakkaalle. En ole kuitenkaan koskaan kuullut, että missään taloyhtiössä olisi järjestetty varsinaista huutokauppaa.

Lisäksi ihmettelen, miksi taloyhtiö ylipäätään ryhtyisi huutokauppaan? Autopaikkoja on yleensä taloyhtiöissä liian vähän ja siksi halutaan nimenomaan varmistaa, että paikat pysyvät asukkaiden käytössä. Tätä voidaan jopa vahvistaa yhtiöjärjestykseen sisällytettävällä lunastuslausekkeella.

Marina Furuhjelm

Kirjoittaja: Marina Furuhjelm

Maria Furuhjelm työskenteli Isännöintiliitossa lakiasiantuntijana vuoteen 2015 asti.

Katso kaikki sisällöt kirjoittajalta Marina Furuhjelm →

12 kommenttia

  1. Tiedän ainakin yhden taloyhtiön, jonka autopaikat on huutokaupattu. Tässä tapauksessa ymmärtääkseni ainoastaan osakkaille (sijainti on tosin sen sorttinen, etten usko ulkopuolisilla olleen ihan hirmuisesti kiinnostusta).

    En ihan hahmottanut artikkelistasi, mikä huutokaupasta tekee niin vastenmielisen? Mielestäni on varsin oikeutettua että autopaikkojen ollessa rajoitettuja niitä käyttävät ne joilla on niille eniten tarvetta – eli ne jotka ovat valmiita maksamaan paikoista eniten.

  2. Itse asiassa tarkemmin kun ajattelen, kyseessä taisi olla erään osakkaan omistamien parkkipaikkojen (konkurssipesän toimesta tapahtuva) huutokauppa. Mutta edellinen kommenttini pätee edelleen. Jos osakas tai taloyhtiö haluaa myydä paikkansa huutokaupalla, miksei tätä sallittaisi?

    1. Kyse ei ole siitä, etteikö huutokauppa olisi sallittua. Sen sijaan haluaisin tietää, miksi joku taloyhtiö huutokauppaisi hallinnassaan olevia autopaikkoja. Yleensä taloyhtiöissä on nimittäin ongelmana se, että autopaikkoja on asukkaille liian vähän ja siksi niistä riidellään. Ja toisaalta, vaikka autopaikat huutokaupattaisiinkin, tulee kauppasumma tietenkin vain kerran taloyhtiön tilille., eikä taloyhtiö siis saa huutokaupasta jatkuvaa tulonlähdettä.

    2. Toki jos katsotaan ylipäänsä sitä missä määrin taloyhtiön on mielekästä omistaa asioita tilanne on eri. Jos taloyhtiön odotettu tuotto autopaikoista niitä vuokraamalla on suurempi kuin siitä saatavan varallisuuden korkotuotto, ei autopaikkojen myyminen ole järkevää.

      Jos kuitenkin taloyhtiö päätyy siihen että varallisuutta tarvitaan esimerkiksi putkiremontin rahoittamiseen tai omaisuuden korkotuotto on riittävän korkea, on huutokauppa mielestäni erittäin oikeudenmukainen tapa suorittaa myyntitransaktio.

    3. Espoon Vihreiden kaupunginvaltuutettu Kirsi Louhelainen kirjoitti juuri samaa aihetta sivuavan oivallisen blogiartikkelin: http://kirsilouhelainen.fi/2013/08/15/autopaikat-matematiikka-ja-markkinatalous/

    4. Mielenkiintoista. Kiitos vinkistä.

  3. Miten yleensä yhtiöjärjestys suhtautuu asiaan? Sehän voi todeta että autopaikan hinta on sama kaikille asukkaille. Myöskin, jos yhtiöjärjestys sanoisi esim että yhtiökokous määrää autopaikan hinnan, estäisi se mielestäni myös huutokaupan.

    1. En valitettavasti ymmärtänyt täysin, miten yhtiöjärjestyksessä määriteltäisiin autopaikan myyntihinta. Jos olet törmännyt tällaisiin yhtiöjärjestyksiin, olisin hyvin kiinnostunut näkemään sellaisia.

    2. Pikainen googlaus… tarkoitin jotain sellaista kuin esim http://www.isannointi.com/files/159_yhtiojarjestys.pdf §5, tätä mukaillen esim jos yhtiöjärjestys sanoo “yhtiökokous määrää autopaikoista yhtiölle suoritettavan vastikkeen suuruuden”, kyllä tuo ainakin minun arkijärjen mukaan tarkoittaa että se määrättävä vastike on jokin kiinteä euromäärä / kk, eikä voi olla päätös kaupata eniten tarjoaville.

    3. Linkissä olevassa yhtiöjärjestyksessä on jo osakkeena olevia autotalleja ja autopaikkoja, josta peritään yhtiövastiketta. Yhtiövastiketta peritään taloyhtiön kulujen kattamiseksi. Autopaikkaosakkeiden omistaja voi myydä osakkeensa käypään hintaan millon haluaa.

      Kyseisessä yhtiöjärjestyksessä oli kuitenkin myös 25 autopaikkaa taloyhtiön hallinnassa. Näistä taloyhtiö ei maksa mitään vastiketta (eikä kuulukaan, koska ovat yhtiön hallinnassa). Taloyhtiö tyypillisesti vuokraa nämä autopaikat niiden käyttäjille, kuten yhtiön asukkaille tai ulkopuolisille, jos paikkoja on riittävästi. Nyt kyse on kuitenkin siitä, voisiko tällaisia taloyhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja lähteä huutokauppaamaan eli osakeannin kautta “myymään”. Tähän ns. kauppahintaan ei linkittämäsi yhtiöjärjestys ota kantaa.

  4. On tästä aiheesta keskustelua käyty, eihän huutokauppaamisen tarvitse olla myyntiä. Autopaikka vuokrataan siitä korkeimman kuukausivuokran tarjoavalle.

    1. Olet oikeassa, sinun mainitsemastasi aiheesta on käyty paljon keskustelua viime vuosina. Sinä tarkoitat tilannetta, jossa taloyhtiö voisi tehdä huutokaupalla ns. vuokrausbisnestä. Kyse on siis siitä, että autopaikkojen vuokra nostettaisiin niin korkealle kuin mahdollista. Taloyhtiön toimintaa on kuitenkin rajoitettu niin, että tällainen ei mielestäni ole mahdollista. Taloyhtiön päätarkoitus on rakennusten ja kiinteistön ylläpidosta ja toiminnasta huolehtiminen. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtiön kaikkien toimien pitää liittyä kiinteistön hallitsemiseen eli silloin taloyhtiö ei voi harjoittaa liiketoimintaa tai muita sellaisia toimia, jotka liittyvät kiinteistön omistamiseen tai hallitsemiseen.

      Autopaikkoja voi kyllä vuokrata ulkopuolisille, jos vuokraaminen liittyy kiinteistön pitoon. Vuokratulot on käytettävä taloyhtiön hoitomenojen kattamiseen. Nykyisin ajatellaan, että autopaikoista peritään vain ne kulut, jotka autopaikkojen ylläpidosta aiheutuvat. Toinen ääripää olisi sinun esimerkkisi, jossa peritään ylihintaa, eli selkeästi yli ns. markkinahinnan. Taloyhtiön toiminta taas rajoittaa tämän jälkimmäisen, koska autopaikkojen ylläpito kuuluu mielestäni taloyhtiön toimintaan, mutta varmasti nykykäytäntö on taas jäänyt jälkeensä. Kysymys kuuluukin, missä menee raja liian korkeaan vuokraan ja onko vuokraaminen mahdollisimman korkealla hinnalla yhtiön toiminnan vastaista?

Kommentointi on suljettu.

Katso kaikki jutut samasta aiheesta

Parkkipaikat