Parvekelasitukset tulivat markkinoille jo 30 vuotta sitten. Nykyään ne ovat vakioratkaisu lähes kaikissa uudiskohteissa. Vanhoihin taloihin niitä asennetaan parveke- ja julkisivuremonttien yhteydessä. Lasitus lisää paitsi asuinmukavuutta myös koko kiinteistön arvoa. Jos taloyhtiö on päättänyt kaikkien asuntojen parvekkeiden lasituksesta, se myös vastaa niiden kunnossapidosta.
Parvekelasitusten huolto PTS-suunnitelmaan
Säännöllisesti ja oikein hoidettu lasitus kestää vuosikymmeniä. Jotta kunnossapito ei unohdu, parvekelasitusten huolto kannattaakin kirjata heti asennuksen jälkeen taloyhtiön pitkän tähtäimen suunnitelmaan PTS:ään.
Jos taloyhtiö on päättänyt kaikkien asuntojen parvekkeiden lasituksesta, se myös vastaa niiden kunnossapidosta.
Parvekejulkisivu- ja terassituotteiden myyntiin erikoistunut Lumon suosittelee lasituksen ensihuoltoa seitsemän vuoden kuluttua asennuksesta. Sen jälkeen suositeltu säännöllinen huoltoväli on viisi vuotta. Pitkän välin tarkastuksessa on katsottava etenkin kiinnitykset. Se on jo turvallisuuskysymys.
– Parvekelasirakenteeseen kuuluu monenlaisia liikkuvia mekanismeja ja kiinnityksiä, jotka tietysti kuluvat vuosien varrella ja Suomen vaihtelevassa ilmastossa. Huollossa vaihdetaan kuluneita osia ja säädetään lasituksen toimivuutta, Lumon Oy:n markkinointipäällikkö Jyrki Hutri kertoo.
Entä jos lasitukset ovat osakkaan vastuulla?
Hutri kertoo, että jossain taloyhtiössä on saattanut kulua jo pari vuosikymmentä ilman, että lasituksia on huollettu kertaakaan. Unohdus tuo ongelmia etenkin silloin, jos huoneistojen parvekelasitusten huoltotoimenpiteet ovat osakkeenomistajien vastuulla. Asunnonomistajakin on voinut vuosien varrella vaihtua moneen kertaan eikä tieto vastuusta ole pysynyt matkassa.
– Tällöin on erittäin tärkeää, että taloyhtiön hallitus muistuttaa osakkeenomistajia lasitusten kunnossapidon vastuista, ja neuvoo, mikä on paras tapa toimia tai mistä huollon voi tilata. Myös osakkeenomistajien vuokralaisia on hyvä kehottaa tarkkailemaan lasitusten kuntoa, Hutri sanoo.