Vain yksi kymmenestä asiakkaasta suhtautuu kriittisesti. Tyytyväisyys on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Asiakassuhteen huippuryhmään pääsee isännöintiyritys, joka hallitsee viestinnän.
Isännöinnin Asiakaskuuntelulla mitattiin alkuvuodesta 2016 taloyhtiön hallitusten jäsenten kokemuksia isännöintipalvelusta eri puolilla Suomea. Vastaajia oli yli 13 600. Se tekee tutkimuksesta alan kattavimman ja luotettavimman. Tutkimushanketta koordinoi Isännöintiliitto ja sen toteutti Good House Oy.
– Isännöinnin Asiakaskuuntelututkimuksella on kymmenen vuoden historia toimialan asiakassuhteiden mittaamisessa. Tulosten avulla toimialan edelläkävijät seuraavat ja rakentavat yrityksensä asiakastyytyväisyyttä. Samalla saamme terävän kuvan toimialan kehittämistarpeista ja vahvuuksista, kehityspäällikkö Heikki Kauranen Isännöintiliitosta toteaa.
Talouden ja hallinnon osaaminen parhaalla tolalla
Tulokset kertovat, että hallituksen jäsenet luottavat isännöintiyritysten osaamiseen. Erityisesti luotetaan yritysten kykyyn hoitaa talous ja hallinto läpinäkyvästi ja nykyaikaisesti sekä huolehtia päivittäisistä juoksevista asioista.
Kolme neljästä vastaajasta on sitä mieltä, että asiat etenevät hallituksen päätösten mukaisesti, hallituksen jäsenenä on helppo olla ja taloyhtiön asiat ovat osaavissa käsissä.
Parhaat arvosanat hyvästä viestinnästä
Parhaat arvosanat saanut ryhmä kuitenkin vakuuttaa asiakkaat viestinnällä.
– Yksinkertaistaen voidaan todeta, että kohtalaisesti menestyneet hoitavat seiniä, kun parhaat hallitsevat ihmissuhteet, toteaa Kimmo Karvinen Good Housesta.
Toiset yritykset ja isännöitsijät hallitsevat viestinnän, toisilla on parannettavaa viestinnässä niin hallitukselle kuin asukkaillekin. Viestintään panostaminen tuottaa siis selvää lisäarvoa taloyhtiöille.
Isännöintiyritysten asiakaskokemuksessa on maan sisällä jonkin verran vaihtelua. Keski-Suomessa annettiin parhaat arviot, pääkaupunkiseudulla oltiin kriittisimpiä.