Kriisi määritellään useissa lähteissä tavallisesta arjesta poikkeavaksi tilanteeksi. Kriisi on uusi tilanne, jossa toimiminen ei ole ennestään tuttua. Wikipedian mukaan sana kriisi tulee kreikan kielen sanasta krisis, joka käännetään suomeksi päätös. Kriisi onkin usein jonkin ajan loppu ja uuden alku, ja siten osa elämää.
Taloyhtiön kriisi ei ole tietenkään samanlainen kuin yksityisen henkilön kohtaama kriisi. Taloyhtiössäkin vastaan tulee kuitenkin poikkeustilanteita, jotka vaativat välitöntä reagointia. Saattaa olla, että löytyy hometta, korjaukset ovat kasaantuneet niin, että niistä selviämiseen ei näe selvää reittiä, tulee vesikatko, syttyy tulipalo, varastokopeissa käy varas tai joku liukastuu pihalla ja murtaa jalkansa.
Kriisejä yhdistää usein se, että ne vaativat välitöntä toimintaa: palon sammuttamista, ambulanssin tai poliisin kutsumista, korjausten tekoa, asiantuntijan avun pyytämistä. Mutta myös se, että niistä puhutaan, ne herättävät mielenkiinnon ja ihmiset haluavat tietää, mitä on tapahtunut ja mitä siitä seuraa.
Siksi viestintä on kaikissa kriisitilanteissa erittäin tärkeää. Taloyhtiöissäkin tulisi olla suunnitelma sen varalle, miten ja mitä kanavaa käyttäen kaikki asukkaat ja osakkaat tavoitetaan nopeasti, jos yllättävä ja asumiseen vaikuttava tilanne tulee eteen. Jos tilanne on pitkäkestoinen, sen eri vaiheissa kaivataan erilaista tietoa. Myös kriisin loppumisesta on tiedotettava.
Viestinnän suunnitteleminen on taloyhtiön hallituksen ja isännöinnin tehtävä.
Lue lisää: Kriisiviestintä taloyhtiössä: oleellista on tavoittaa jokainen asukas
Lue lisää: Kun taloyhtiötä kohtaa kriisi, puhuminen on kaikkein tärkeintä
Lue myös: Taloyhtiössä syttyi tulipalo keskellä kesäyötä − “Se oli täystuho ylhäältä alas”
Lue myös: Nuoren naapurin kuolema järkytti: ”Oli hyvä saada purettua järkystä ulos heti”
Lue myös: Kuolema taloyhtiössä käynnistää koneiston – ”Vaikeinta oli kiire”