Aiemmin taloyhtiön isännöitsijäksi kelpasi lain mukaan vain luonnollinen henkilö. Viime elokuun alusta lähtien sellaiseksi on voinut merkitä myös isännöintiyrityksen. Nyt jo yli 1 100 asunto-osakeyhtiöllä on yritys isännöitsijänä.
Keskustelua siitä, mitä tämä käytännössä taloyhtiön kannalta tarkoittaa, ei ole käyty. Onkin korkea aika pureutua asiaan tarkemmin.
En malta olla alkuun toteamatta, että edellä mainittujen taloyhtiöiden isännöintiyritykset ovat moderneja alan edelläkävijöitä. Yrityksiä, jotka haluavat panostaa palveluunsa. Yrityksiä, jotka katsovat tulevaisuuteen, ei peräpeiliin. Yrityksiä, joissa uskoakseni myös työntekijät viihtyvät. Peukutan.
Mutta palataanpa asiakasnäkökulmaan. Yritys isännöitsijänä -toimintatapa on asiakkaan eli taloyhtiön ja sen osakkaiden edun mukaista ensinnäkin siksi, että isännöintipalvelu tuotetaan tällöin useimmiten useamman henkilön voimin. Näin asiakastaloyhtiö ei ole riippuvainen yhdestä henkilöstä, eikä palvelussa ole katkoksia, vaikka Ismo tai Irma Isännöitsijä olisi kouluttautumassa tai kesälomalla. Toiseksi asiakas saa modernissa mallissa isännöintitiimin kautta yhden henkilön osaamista laajemman asiantuntemuksen ja kokemuksen asioidensa hoitoon.
Isännöintisopimus on iät ajat tehty nimenomaan isännöintiyrityksen kanssa. Kolmantena etuna voikin mainita sen, että on juridisesti selvempää, että laintarkoittamaksi isännöitsijäksi merkitään isännöintiyritys Ismo tai Irma Isännöitsijän sijaan. Vastuunkantajina tässä uudessa toimintatavassa ovat sekä isännöintiyritys että taloyhtiön päävastuulliseksi isännöitsijäksi nimetty henkilö, kun vanhassa mallissa lakiin perustuva isännöitsijän vahingonkorvausvastuu lepäsi yksin Ismon tai Irman harteilla. Eli yhden vastuutahon sijasta vastuutahoja onkin kaksi.
Neljänneksi isännöintipalvelu tulee tasalaatuisemmaksi, sillä päävastuullisen isännöitsijällä on henkilökohtaisen vahingonkorvausvastuunsa takia vahva intressi ohjeistaa, neuvoa ja valvoa käytännön isännöintityötä tekeviä. Modernilla mallilla toimivissa isännöintiyrityksissä isännöintityön prosessien on oltava kunnossa ja tätä kautta myös asiakaspalvelulla on mahdollisuus kehittyä paremmaksi.
Taloyhtiön ei kannatakaan pelätä uudistusta vaan päinvastoin nähdä sen edut.
Osakkaiden ja asukkaiden kannalta on erittäin tärkeää, että isännöintiyritys informoi muutoksen yhteydessä, kehen ollaan yhteydessä missäkin asiassa. Ihmisethän sen työn taloyhtiölle tekevät. Tutuksi tullet Ismo ja Irma eivät siis häviä mihinkään, vaikka isännöintiala samalla kehittyykin.