Yli kaksi miljoonaa suomalaista asuu taloyhtiössä. Usein taloyhtiön hallituksen apuna kiinteistön arvoa säilyttämässä ja asumista sujuvoittamassa on isännöinti. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on yli 1200 isännöintiyritystä, joten taloyhtiöillä on mistä valita.
Aina isännöinnin ja taloyhtiön hallituksen yhteistyö ei kuitenkaan suju, kuten Helsingin Sanomien artikkelista (10.2.) käy ilmi. Jos yhteistyö takkuaa, kannattaa hallituksen aivan ensimmäiseksi ottaa se puheeksi isännöitsijän kanssa. Jos neuvottelu ja reklamointi eivät tuota tulosta, taloyhtiön kannattaa vaihtaa isännöintiyritystä.
Hallituksen täytyy valita isännöintipalvelu huolella ja pohtia, millaisia tarpeita ja tavoitteita taloyhtiöllä on. Huomioon pitää ottaa esimerkiksi taloyhtiön koko, ikä ja kunto sekä osakkaiden ja asukkaiden toiveet. Sopivia isännöintiyrityksiä voi etsiä tutuilta suosituksia kyselemällä tai Isännöintiliiton Hae isännöintiä -palvelun avulla. Hallituksen kannattaa tutkailla yritysten verkkosivuja, selvittää asiakaslupaukset ja se, millaisia palveluita on tarjolla.
Hallituksen pitää varmistaa, että hallituksella ja isännöintiyrityksellä on samanlainen käsitys isännöintipalvelun sisällöstä. Palvelun sisältö, laatu, laajuus ja palvelun veloitusperusteet sovitaan isännöintisopimuksessa. Sopimuksen tekee taloyhtiön hallitus isännöintiyrityksen kanssa. Mahdollisimman tarkka sopiminen on kaikkien etu.
Yhteistyön aloittamiseen kannattaa varata aikaa ja varmistaa, että tieto hallituksen ja isännöinnin välillä kulkee avoimesti. Hyvä hallitus valitsee isännöinnin huolella sekä vaalii ja kehittää yhteistyötä pitkällä tähtäimellä – se on koko taloyhtiön etu.
Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien Mielipide-osastolla 17.2.2019.