Vuonna 2012 valmistunut As. Oy Espoon Adjutantti on Skanskan, ABB:n ja Fortumin pilottikohde, jossa on testattu tulevaisuuden energianhallintavälineitä. Kaikissa asunnoissa on energianmittaus- ja seurantajärjestelmä, jolla asukas voi tarkkailla kotinsa veden, sähkön ja lämmön kulutusta. Talotekniikkaan liitettyä seurantajärjestelmää käytetään eteiseen sijoitetulla kosketusnäyttöpaneelilla.
Järjestelmään kuuluvasta nettiportaalista asukkaat näkevät koko taloyhtiön kulutustiedot minuutin tarkkuudella. Asuntojen energianhallintaan käytetään termostaatteja ja poissaolokytkimiä, joilla asukkaat voivat sulkea tietyt sähkölaiteryhmät, kuten valaistuksen ja keittiön pienkoneet. Pitkien poissaolojen aikana ja öisin järjestelmä alentaa kodin lämpötilaa automaattisesti.
Tavoite vähentää kulutusta
Talotekniikan projekti-insinööri Juuso Mäki Skanskalta tutki diplomityössään Adjutantin energiankulutuksen seuranta- ja hallintapalvelun käyttöä sekä asukkaiden kulutuskäyttäytymistä kuukauden ajan maaliskuussa 2013.
Mittaamisen ansiosta veden ja sähkön kulutus on vähentynyt.
Koko talon asuntojen kulutuksia oli seurattu keväästä 2012 lähtien. Mäki tutki, miten kuuden asunnon kulutus muuttui, kun niihin asennettiin laajennettu järjestelmäversio. Maaliskuussa 2013 näiden asuntojen asukkaat pystyivät tarkkailemaan sähkönkulutustaan laiteryhmäkohtaisesti ja tekemään poissaolosäätöjä entistä monipuolisemmin. Asuntojen kulutukselle myös asetettiin tavoiterajat.
– Esimerkiksi pesukoneen kulutusta voitiin seurata jopa minuutin tarkkuudella. Seurantajaksolla sähkönkulutus laski keskimäärin kuusi ja vedenkulutus kolme prosenttia. Kulutus pysyi samana myös seurantaa seuraavina kuukausina, Mäki kertoo.
Adjutantin isännöinnistä vastaava Timo Toivio Isännöitsijätoimisto Siljander Oy:stä kertoo, että mittaamisen ansiosta veden ja sähkön kulutus on vähentynyt. Helppokäyttöinen järjestelmä on saanut kiitosta asukkailta, ja jatkossa seurantatietoja hyödynnetään myös taloyhtiön päätöksenteossa.
Seuranta paljastaa viat
Adjutantissa käytettävä järjestelmä on Suomessa uusi tuttavuus, mutta itse kulutusseuranta ei. Noin 5 000 taloyhtiössä käytetään Talokeskus Yhtiöt Oy:n Tampuuri -seurantapalvelua, jota yritys on kehittänyt 1980-luvun alusta lähtien.
Seurannalla saadaan tietoa kiinteistön käyttäytymisestä, laitevioista, vuodoista ja hoitotoimien vaikutuksista.
Yksinkertaisimmillaan seuranta toimii niin, että kiinteistöhuolto kirjaa mittarilukemat Tampuurin tietokantaan kuukausittain. Taloyhtiö voidaan myös liittää automaattiseen etäluentapalveluun, jolloin kulutuksia seurataan tunnin tarkkuudella. Käyttäjätunnusten avulla hallitus ja isännöinti pääsevät katsomaan kulutustiedot netistä ja tilaamaan seurantaraportit sähköpostiinsa.
– Kulutusseurantajärjestelmä laskee kulutukset ja vertailee niitä aikaisempiin vuosiin, asetettuihin tavoitearvoihin ja vastaaviin kiinteistöihin. Seurannalla saadaan tietoa kiinteistön käyttäytymisestä,
laitevioista, vuodoista ja hoitotoimien vaikutuksista. Palveluun voidaan liittää myös hälytyspalvelu, joka ilmoittaa kulutuspoikkeamista valituille tahoille, Pertti Virtanen Talokeskuksesta kertoo.
Talokeskuksen palvelu on käytössä noin 90 prosentilla Siljander Oy:n asiakkaista. Timo Toivion mukaan kulutusseuranta on hyvä työväline taloyhtiön päätöksentekoon. Se on auttanut havaitsemaan esimerkiksi putkisto- ja lämpökeskusvikoja.
– Yhdessä taloyhtiössä havaitsimme kulutusseurannan avulla wc-istuinten viat. Korjauksella asukaskohtainen vedenkulutus laski noin 20 litraa vuorokaudessa. Palvelun 300 euron vuosikustannus tuli kerralla moninkertaisesti maksetuksi, Siljander laskee.