Mielikuva ja maine vaikuttavat lähitulevaisuudessa yhä enemmän taloyhtiön haluttavuuteen ja asuntojen hintoihin, uskoo Asunto oy Agricolankulman hallituksen jäsen Otto Heinonen.
– Olemme jo nähneet vahvan yritys- ja henkilöbrändäyksen aallon. Seuraavina vuosina tullaankin näkemään erilaisten yhteisöjen brändäystä, hän ennustaa.
Asunto oy Agricolankulma on taloyhtiö, jossa positiivisen mielikuvan ja pitkäjänteisen kiinteistöjohtamisen eteen on tehty tietoisesti töitä. Se työ palkittiin syyskuussa, kun Agricolankulma valittiin Kotitalon järjestämässä kilpailussa Suomen parhaaksi taloyhtiöksi.
Agricolankulmassa edellytykset houkuttelevan brändin rakentamiseksi ovat toki valmiiksi otolliset.
Helsingissä, ikonisten Kallion kirkon ja Karhupuiston kupeessa sijaitseva 1930-luvun taloyhtiö on päässyt hyötymään viime vuosina tapahtuneesta alueen voimakkaasta maineen parantumisesta. ”Helsingin Berliininä” tunnettu kaupunginosa on monen mielestä urbaaneinta Suomea.
Katsotaan kauas
Agricolankulmassa nuorekkuus ja innovatiivisuus on valjastettu hyvään käyttöön, kun se on yhdistetty pitkäjänteiseen kiinteistönpitoon ja toimivaan yhteistyöhön isännöinnin kanssa.
Hallituksen puheenjohtaja Suvi Kiesiläisen mukaan on selvää, että isännöinti hoitaa taloyhtiön päivittäisen hallinnoinnin.
– Isännöinti myös tarjoaa asiantuntemusta, ja isännöitsijällä on kontaktit alan toimijoihin, Kiesiläinen lisää.
Yhtiötä isännöivä Mika Balk kokee saaneensa työlleen hyvät toimintaedellytykset.
“Toteutan hankkeet käytännössä ja annan hallitukselle asiantuntemusta siitä, miten voidaan toimia”, sanoo isännöitsijä Mika Balk.
– Yhtiön hallituksella on järkevä suhtautuminen esimerkiksi teknisiin kysymyksiin. Toteutan hankkeet käytännössä ja annan hallitukselle asiantuntemusta siitä, miten voidaan toimia.
Taloyhtiölle tehtiin tänä vuonna mittava kuntotutkimus, jonka perusteella luotiin kymmenen vuoden kunnossapitosuunnitelma.
– Peruskuntoarvio on ehdottoman tärkeä. Rakennuksessa on esimerkiksi eri vuosikymmenten talotekniikkaa, jonka yhteensovittaminen vaatii osaamista. Arvion avulla myös budjetoidaan kustannuksia, Balk sanoo.
Kaikkiaan rakennuksen kunto on moitteeton. Seuraava isompi työ on pihakannen uusiminen.
Johdon strateginen näkemys on, että talon rakenteiden ei anneta rapistua, vaan ne pidetään koko ajan niin hyvässä kunnossa kuin mahdollista. Puitteista huolehditaan, sillä asukkaat arvostavat estetiikkaa. Lisäksi panostetaan yhteisöllisyyteen.
Kiinteistön arkipäivän huolenpidosta vastaa huoltoyhtiö Talkkapiiri Oy.
– Huoltoyhtiö jakaa laatunäkemyksemme, joten yhteistyö sujuu hyvin, Balk toteaa.
Kysytään kaikilta
Agricolankulmassa asukkaat on otettu kaikin keinoin mukaan taloyhtiön kehittämiseen. Hallitukseen ja muihin asukkaisiin ja osakkaisiin saa helposti yhteyden eri viestintäkanavien, kuten sosiaalisen median tai sähköpostin kautta.
Taloyhtiössä järjestetään vuosittain sähköinen asukas- ja osakaskysely ennen yhtiökokousta. Tulokset liitetään kokouskutsuun. Näin on toimittu jo neljän vuoden ajan.
Kyselyt ohjaavat hallituksen työtä ja vahvistavat yhteisöä.
Kyselyt ohjaavat hallituksen työtä ja vahvistavat yhteisöä.
– Saamme niiden avulla tietoa siitä, mitä asukkaat arvostavat ja millaiseen suuntaan taloyhtiötämme toivotaan kehitettävän. Olemme myös saaneet hyvin palautetta siitä, miten palvelut toimivat. Siivousyrityksen vaihto näkyi seuraavan vuoden kyselyssä, tyytyväisyys oli parantunut, Suvi Kiesiläinen kertoo.
– Ihmiset leimautuvat tähän taloon. Koetaan kunnia-asiaksi asua tässä taloyhtiössä. Tunnelma on lähellä Salattuja Elämiä, ilman draamaa, Otto Heinonen kuvailee.
Näin Agricolankulmassa hoidetaan viestintä
Kilpailun tuomaristo kiitti Agricolankulmaa esimerkillisestä viestinnästä. Poimi tästä parhaat käytännöt omaan taloyhtiöösi.
- Erittäin tärkeät asiat tiedotetaan asukkaille ja osakkaille postiluukkujakeluna.
- Ilmoitustaulun viestien ulkoasuun, muotoiluun ja napakkuuteen on kiinnitetty erityishuomiota.
- Asukkaiden Facebook-ryhmässä keskustellaan taloyhtiön asioista epävirallisesti.
- Saunapörssi-kanavalla voi vaihtaa ja luovuttaa saunavuoroja.
- Hallituksen keskusteluja käydään Facebook- ja Messenger-ryhmissä. Hallitus keskustelee asioista keskenään ja palaa yhdellä sähköpostilla isännöinnin suuntaan.
- Taloyhtiön kotisivuilta löytyy taloyhtiöön liittyvät selvitykset ja asiakirjat.
- Taloyhtiöllä on oma hashtag #agricolankulma, jonka käyttöä suositellaan asukkaille, kun he jakavat kuvia taloyhtiöstä sosiaalisessa mediassa.
Fakta: Mikä kilpailu?
Suomen paras taloyhtiö on Kotitalon järjestämä kilpailu. Tänä vuonna etsittiin taloyhtiötä, jossa…
- hallitus ja isännöinti tekevät tuloksellista yhteistyötä
- asukkaiden ja osakkaiden toiveet on selvitetty
- isot ja pienet remontit on tehty ennakoiden
- asukkaat viihtyvät
- on otettu käyttöön digitaalisia palveluja.
Voittajataloyhtiö palkittiin tuhannen euron stipendillä sekä diplomilla.