Mitä erityistä liittyy uudiskohteen isännöintiin?
Jaakko Männikkö: Uusi sekalainen joukko ihmisiä on uuden yhteisen asian äärellä. Valmista toimintakulttuuria ei ole. Epäilys tehdystä hankinnasta iskee osakkaisiin ennemmin tai myöhemmin.
Joel Karvinen: Kun yhtäkkiä iso joukko toisilleen tuntemattomia ihmisiä muuttaa yhteen, syntyy soppa. Taloyhtiön yhteinen toimintakulttuuri puuttuu. Ihmiset pettyvät grynderin lupauksiin, ja syntipukkina pidetään hänen valitsemaansa isännöitsijää. Useinkaan ei hahmoteta, miten valtava työmäärä uudiskohteen hallinnon rakentamisessa on.
Teija Selovuo: Rakennuttaja valitsee isännöintiyrityksen, joka käynnistää taloyhtiön toiminnan muun muassa tekemällä erilaisia sopimuksia. On myös sovittava esimerkiksi yhteisten tilojen käytöstä sekä laadittava pelastussuunnitelma.
Kari Stachon: Takuuaikaisten korjausten huolehtiminen on oma taitonsa, samoin uuden taloyhtiön budjetin laatiminen. Yhtiön oikea kulurakenne selviää vasta vuoden asumisen jälkeen.
Miten isännöinnin hyöty näkyy uudiskohteessa?
Karvinen: Takuuajan ongelmien hoitaminen ja osakkaiden luotsaaminen alkuun on tärkeää ja arvokasta työtä.
Selovuo: Kokeneen isännöintiyrityksen henkilöstö tietää, mitä kaikkea uuden taloyhtiön vastaanottaminen pitää sisällään ja hoitaa asiat esimerkiksi rakennuttajan kanssa. Tunnemme myös reklamoinnin vastuunjaot. Esimerkiksi tarvittaessa neuvomme osakasta olemaan kutsumatta huoltoyhtiötä apuun silloin, kun kyse on takuun piiriin kuuluvasta asiasta.
Stachon: Tarkistan lainan marginaalin aina heti, kun hallinnanluovutuskokous on pidetty. Koska rakennusajan laina on suuri, marginaali vaikuttaa merkittävästi rahoitusvastikkeisiin. Kun olen neuvotellut pankin kanssa uudesta marginaalista, on kiva kertoa osakkaille, että taloyhtiö säästi juuri kahden vuoden isännöintipalkkion verran.
Männikkö: Uudiskohteet tunteva isännöitsijä pystyy ohjaamaan uutta taloyhtiötä kuin konduktööri junaa. Osakkaita ei jätetä organisoitumaan itsekseen. Isännöitsijä ei ole uuden äärellä, sillä yhdeksän kymmenestä uudiskohteisiin liittyvästä asiasta on samoja osakkaista ja kohteesta riippumatta.
Toiveesi hallituksille?
Männikkö: Lähestykää asioita positiivisen kautta. Uudisrakennus on iso tekninen kompleksi, jonka asumiskäyttöön viimeistely vie aikaa. Luottakaa toimijoihin, kuten meihin isännöitsijöihin, ja olkaa kärsivällisiä. Epäluottamus synnyttää harvoin hyvää.
Selovuo: Kun ensimmäinen asumisaikainen hallitus on saatu kasaan, on tärkeä käydä läpi roolit: kuka mitäkin tekee ja mitä isännöinniltä odotetaan. Toivon, että hallitus malttaa perehtyä taloyhtiön sopimuksiin ja reklamaatiokäytäntöihin, koska hallituksen on tärkeä tietää alusta alkaen, mistä voi ja mistä pitää reklamoida ajallaan.
Stachon: Hallituksen pitää olla aluksi kaksi vuotta hyvin aktiivinen. Silloin hoidetaan takuuasiat ja väännöt rakennusliikkeen kanssa.
Karvinen: Etsikää paras mahdollinen isännöitsijä.
Panelistit
Kari Stachon, isännöitsijä, Realia Isännöinti Oy
Jaakko Männikkö, myyntipäällikkö, isännöitsijä, Kiinteistötahkola
Teija Selovuo, isännöitsijä, SKH Isännöinti
Joel Karvinen, isännöitsijä, Taloyhtiöpalvelut Onnistutaan Ky